IAAF Academy – del 2

Posted: 12 December, 2013 in Nyheder
Her sammen med Ralph Mann og John Smith

Her sammen med Ralph Mann og John Smith

Jeg fortsætter mine beretninger – og betragtninger, fra IAAF Academy uddannelsen i sprint/hæk i dette opslag. Se del 1 ved at klikke her.

Dag 5:
Jeg tillod mig at sove lidt længere (helt til kl. 7.00) ovenpå den meget hårde tirsdag. Første undervisning var til en forveksling en udendørsundervisning, hvor vi skulle biomokenisk arbejde med hækkeløbere. Ralph Mann stod som sædvanlig med sit avancerede udstyr, og denne gang var det en “development hurdler” vi skulle se på og arbejde med. Et realistisk billede for mange trænere.

Et af hans hovedbudskaber var, at før man har en præcis afsætsposition inden hækken, før giver det ikke mening at arbejde med de tekniske komponenter i svævet. En anden god pointe var, at et for voldsomt såkaldt dyk ind i eller sågar inden skaber overrotation, og ødelægger positionen efter hækken.

Biomekanisk modelering af en "development hurdler". Jeg spurgte i øvrigt Mann og vi kunne købe os ind hos ham en dag - og/eller købe adgang til det biomekaniske modeleringsprogram (selv om jeg viste det kunne være dyrt). Det kunne han dog klart afvise, da hans kontrakt med USA TF giver dem eksklusiv ret til anvendelse af Mann og hans data!

Biomekanisk modelering af en “development hurdler”. Jeg spurgte i øvrigt Mann og vi kunne købe os ind hos ham en dag – og/eller købe adgang til det biomekaniske modeleringsprogram (selv om jeg viste det kunne være dyrt). Det kunne han dog klart afvise, da hans kontrakt med USA TF giver dem eksklusiv ret til anvendelse af Mann og hans data!

Jeg hørte nogle sjove historier om, hvilke klassiske fejl man laver i USA. En af disse er det store armsving, som Aries Merritt laver, og som de har prøvet at få trænet af ham i årevis. Problemet er blot, at mange talenter (og trænere) havde set at han gjorde dette. Og siden han var god, så er det sat lighedstegn ved, at unge skal lære det samme. Jeg har faktisk oplevet det samme i Danmark med netop den tekniske detalje:-) Det illustrerer på bedste vis faren ved at blot kopiere “hvad de bedste gør”, uden at vide “hvorfor de gør det”.Senere stod den på en lang snak om træningsfilosofi med John Smith, ligesom vi fik snakket vægttræning for elite kort sprintere/kort hækkeløbere. Nogle spændende tanker fik jeg også her med hjem.

Resten af dagen stod på 4 x dobbelt-lektions forelæsning ved nogle af de bedste eksperter på hver deres områder. Inden det var der afleveringsdeadline på vores posters. For at bestå uddannelsen, så skal man score i alt 70 point ud af 100 muligt. Første eksamen kunne max give 10 point, ligesom posteren max kan give 10 point. Dernæst følger en mundtlig præsentation i slutningen af ugen til i alt maksimalt 25 point, inden jeg har 6 mdr. til en afsluttende skriftlig hjemmeopgave i et interdisciplinært projekt, som kan give i alt 55 point. Jeg fik i øvrigt første opgave tilbage, hvor jeg glædeligt fik de maksimale 10 point:-)

Vi havde en spændende forelæsning omkring opbygning af support-teams i professionelle set-ups ved David Hesse, som leder “ekspert-teamet” på IMG Academy. Han kunne fortælle at de har i alt 37 fuldtidsansatte eksperter på deres akademi (!!!) inden for bl.a. styrketræning, ernæring, sportspsykologi etc., så I kan nok forestille jer de resourcer de har til rådighed. Han diskutterede dog også hvordan man kan gøre i knap så ressourcetunge organisation, hvilket var rigtig spændende.

Senere var der også en interessant forelæsning i motor-learning fra en universitetsprofessor i motor-learning, som også har været tilknyttet både landsholdet i kast og i vægttræning i USA som træner (en ældre dame med en fantastisk kombinationsviden om teori og praksis). Hun fokuserede meget på at demonstrere hvor gode forskningsresultater de har lavet i forhold til overførbarhed fra de olympiske løft (og styrkeløft) og over til atletikkens øvelser i indlæring motor-unit coordination og kraftudvikling i lange bevægelseskæder. Egentlig ikke ny viden, men en videnskabelig påvisning af meget af det vi i forvejen gør styrketræningsmæssigt i dansk atletik.

Et af de mange spændende slides fra Stephanie Wilsons oplæg om ernæringssupplementering for elite fart/kraft atleter.

Et af de mange spændende slides fra Stephanie Wilsons oplæg om ernæringssupplementering for elite fart/kraft atleter.

Sidste MEGET interessante forelæsning denne dag var lederen af IMG’s ernæringsteam, som også er forsker i ernæringssupplementering i topidræt. Hun viste nogle helt nye data omkring protein supplementering osv. i elite sport. Igen må jeg desværre bare erkende, at i forhold til “cutting-edge knowledge”, så er vi nok ikke de første med den viden i Danmark. Vi har selvfølgelig også gode eksperter, men hos fx IMG er deres tilknyttede eksperter selv forskere, og sørger for at lave deres undersøgelser målrettet på fx styrke og eksplosivt baserede topudøvere som sprintere/hækkeløbere, hvor jeg synes der er en tendens til, at alle data i Danmark udvikles på forskellen mellem utrænede og moderat trænede – eller alternativt på utrænede/moderat trænede og udholdenhedsbaserede udøvere. I og med vi ikke har mange af vores “klassiske danske idrætter”, som er kraft og styrkebaseret som mange af atletikkens discipliner, så er det selvfølgelig naturligt at det ikke her den danske forskning og praktiske viden hos eksperterne er i top. Disse eksperter er dog så blot nød til at vide, at de viden det normalt sætter i spil, måske ikke er den som gør den rette forskel i fx sprint og hækkeløb. Endnu en 13 timers undervisningsdag kom dermed til en ende, og for en gangs skyld tillod jeg mig at tage fri for lektierne om aftenen. I stedet brugte jeg et par timer på det sagnomspundne ATK projekt, som I snart vil høre meget mere om….Læs 3. del af min reportage – klik her.

Leave a Reply

