Lidt guf til 400 m hæk nørderne

Posted: 18 November, 2012 in Nyheder

To fantastiske 400 m hækkeløbere;-)
Sara S Petersen, dansk rekord og Felix Sanchez, olympisk mester 2012

Jeg ved at vi nok en en MEGET begrænset flok i Danmark, men ikke desto mindre er der nok et par stykker, som deler min meget nørdede interesse i 400 m hækkeløb. Disciplinene der blander hurtighed, sprintudholdenhed og generel udholdenhed med teknik, taktik, rytmeforståelse og afstandsbedømmelse på en måde man ikke ser andre steder i atletikken! Heldigvis er der en del andre ligesindede rundt om i verden, og jeg er så heldig, at jeg efterhånden har et ret godt internationalt netværk, hvor man får mulighed for at diskutere og analyse vores elskede disciplin;-)

Jeg fik for noget tid siden et dokument fra en fransk bekendt. Han har analyseret, beskrevet og forklaret, hvordan han oplever alle resultaterne ved både EM og OL 2012 – samtlige deltagere i båder kvindernes og herrernes finaler er analyseret. Tak til Sylvain Dubail for det fine arbejde, som giver nogle interessante perspektiver på øvelsen – selvfølgelig set ud fra den 400 m hæk-han nu engang har. Og som umiddelbart også er kendetegnende for fransk 400 m hæk generelt.

Læs analysen – klik her

I øvrigt benytter jeg samme metode til at analysere mine aktives 400 m hækkeløbskonkurrencer og modeltræninger. Gratis-programmet Kinovea er i den forbindelse et fantastisk værktøj – efter min mening et “must” for alle hæækeløbstrænere. Programmet kan downloades her.

Leave a Reply

