Dag 2 – ankomst og første indtryk

Posted: 15 August, 2011 in Nyheder

Et blik udover bugten mellem fastlandet og Hong Kong. Den flotte bro forbinder lufthavnen med selve Hong Kong.

Små 3 timer forsinket ankom jeg så til Hong Kong lufthavn. Indflyvningen til Hong Kong er nok den mest spektakulære og flotte indflyvning jeg har oplevet på mine 239 flyveture! Først indover den portugisiske provins Macau, inden vi cirklede hele vejen ind over Hong Kong og den fantastiske skyline byen kan byde på.

Når man er til store sportsarrangementer i østen, så er kutyme normalt at der er overfyldt med venlig og hjælpsomme frivillige og officials. Men jeg må sige, at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Lige uden for flyveren stod der en klar med et skilt, så jeg let kunne finde hende. Hun første mig videre til paskontrol, hvor der selvfølgelig var en VIP kø for Universiade deltagere. Og sådan fortsatte det

"Bagsiden" af Hong Kongs skyline set fra bussen

med en ny ved immigration, ved bagagebåndet, ved ankomsthallen, ved transportation-centre, ved bussen osv. Fra lufthavnen af til ”grænsen” til Shenzhen, som markerer indgangen til ”mainland China” var der ca. en times buskørsel. En flot tur igennem hele Hong Kong og langs en fantastisk bugt. Specielt er det at man i Hong Kong stadig har egen valuta, har venstrekørsel, har engelske nummerplader etc., på trods af at det nu er kinesisk. Det var også først ved indgangen til ”mainland China” at man skulle igennem kinesisk immigration og vise sit visum. Da jeg var kommet igennem dette (godt fulgt på vej af 10-20 frivillige) holdt der selvfølgelig en dobbeltdækkerbus og ventede kun på mig, for at transportere mig den sidste time frem til Universiadebyen.

Shenzhen er en mærkelig størrelse. Først og fremmest er det en mega stor by på lidt over 10 millioner indbyggere. Og det er helt grotesk at tænke på, at byen først i 1979 fik selvstændig by-status. Før dette var det blot en mindre fiskelandsby. Men siden da er byen vokset med ekspresfart, og er blevet en af de hurtigst voksende byer og økonomier i verden. Basis for den voldsomme vækst er den enorme havn samt at byen var den første frie by i Kina – dvs. en by med mulighed for frihandel, lempelig immigration samt udenlandske investeringer. Og byggestilen i byen er selvfølgelig…. OPAD! Lige meget hvordan bygninger er designet, så er de MEGET HØJE! I sandhed en speciel by.

Byen er tilsyneladende MEGET stolt over at have fået tildelt Universiaden. På hele køreturen så jeg ikke en eneste lygtepæl der ikke var dekoreret med et Universiade banner, ALLE bill-boards i hele byen er beklædt med Universiadebannere, og det yderste spor på alle vigtige veje er forbeholdt busser og biler fra Universiaden. Så man føler sig i sandhed velkommen.

Den imponerende Athletes-Village. Som alt andet i byen er det plastret til med store reklamer for Universiaden

Da jeg kom til ”Athlete-Village”, som er en totalt nybygget bydel med 6 store lejlighedskomplekser på 15 etager, spisesale, underholdning, butikker etc., blev jeg lynhurtigt indkvarteret, da jeg skulle direkte på stadion, hvor Sara allerede var i gang med at varme op til hendes afsluttende træning. Så i lange bukser mv. troppede jeg op på stadion på trods af små 40 graders varme og solskin, men vi fik gennemført en super god træning. Sara havde masser af fart og rimelig ok teknik, så hun er forhåbentlig klar når det på 4. dagen går løs.

Selve stadion er et helt kapitel for sig, som jeg vil vende tilbage til en senere dag….

Efter træning stod den på aftensmad i vores store spisesal. Dejligt med noget mad – havde ikke fået andet den dag end morgenmaden på flyveren, da jeg havde haft for travlt med at nå på stadion til den afsluttende træning inden stadion lukkede! I spisesalen kan man vælge frit fra en af madstationerne, som byder på forskellige typer mad – hhv. lokal, muslimsk, international, middelhavs og asiatisk mad. Desuden er der en McDonalds der serverer mad samt drikkevarer, salatbar, dessertbar etc.

Alt i alt var de første indtryk mere end positive, og det tegner til at være et af de bedst og mest gennemført arrangerede mesterskaber jeg nogensinde har oplevet!

Downtown Shenzheng!

Leave a Reply

