Træning, kursus, England og meget andet.

Posted: 28 October, 2008 in Nyheder

Så er årets første træningscyklus afsluttet, da lørdagens træning markedere slutningen på “Grund Forberedelse 1”. Træningen har stået på vægttræning, aerob træning og masser af kropsstyrke/specialstyrke af forskellig karakter.

Det betyder samtidigt, at alle nu har mulighed for at hvile lidt ud i denne uge, som er en let uge. Denne uge markerer samtidig også opstarten på “Grund forberedelse 2” – bl.a. lavede vi for første gang accelerationsprogrammet igår. Der blev også testet lidt i stående længde samt kuglekast bagover, hvor der især ved pigerne var hård kamp om placeringerne i stående længde (Sara og Anne Effersø sprang begge 2,51 m, mens Anne Møller fik noteret 2,48 m).

Resten af ugen er relativt let, inden det i næste uge for alvor går løs igen med den hårde træning.

Loughborough i uge 48

I uge 48 tager jeg til Universitetet i Loughborogh med Sara. Her har vi fået en aftale i stand med den dygtige 400 m og 400 m hækkeløbstræner Nick Dakin. Dermed får Sara lejlighed til at sparre med nogle af Europas bedste lang sprintere, ligesom jeg får lejlighed til at diskutere træning og træningsfilosofi med en af bagmændende bag verdensmesteren Jana Rawlinssons succes (han var træner for Janas mand og nuværende træner, Chris Rawlinsson, ligesom han vejleder Jana når hun om sommeren har base i netop Loughborough).

Dette ser vi meget frem til, og håber det måske kan føre til en fastere samarbejde fremadrettet. Vi var til stævne derovre i sommers, og fik ved den lejlighed et særdeles positivt indtryk af Nick.

Kurser og undervisning

Om efteråret er stævneaktiviteten begrænset, og istedet er det planlægning og uddannelse, der er i højsædet. Jeg har i år ikke nogle kurser jeg skal deltage i, da tiden simpelthen ikke er til det, når jeg også skal forberede mit universitetsspeciale. Istedet ser jeg meget frem til muligheden for “mesterlære” i hhv. England og på Jamaica til nytår.

En af grundene til at der ikke er tid, er bl.a, at jeg selv er optaget af at undervise. Lige før efterårsferien var jeg på en skole i Østjylland, Herskindskolen, hvor jeg i forbindelse med den landsdækkende uge 41 “Get-Moving” kampagne fra Sunhedsstyrelsen underviste Herskindskolens 6. klasses elever en hel dag, samtidig med at jeg efterudannede nogle af skolens idrætslærer i at undervise i atletik.

Et andet projekt af noget større karakter, som jeg i længere tid har arbejdet på, er en ungleder uddannelse i Dansk Atletik Forbund. Allerede sidste efterår fik jeg idéen til en sådan uddannelse, og har siden – bl.a. i forbindelse med min praktik i forbundet – arbejdet på at få en sådanne udannelse op at køre. Projektet er mundet ud i, at jeg i sidste weekend sammen med Martin Lauesen fra Ballerup AK forestod den første ungleder uddannelse i Dansk Atletik Forbund.

Og tager man evalueringen for gode varer, så var der stor tilfredshed med uddannelsen, hvilket glæder mig meget! Jeg har brugt rigtig mange timer på første at udtænke konceptet, og dernæst at få undervisnings- og kursusmateriale produceret.

Planen er at jeg nu laver den sidste evaluering og opdatering af materialet, inden at det bliver overdraget til Dansk Atletik Forbund, som så kan benytte det til lignende kurser i årene fremover.

Læs nogle af kursisternes beretning her.

Sidste større projekt i år i denne retning er udarbejdelsen af materialet omkring sprint/hæk/stafet til projektet “Aldersrelateret Træning” – også kaldet ATK. Her skal linjerne for hvordan sprint/hæk/stafet træning bør foregå beskrives. Forhåbentligt er arbejdet med dette rigtigt langt, når jeg i slutningen af november skal afholde endnu et Dansk Atletik Forbund kursus, når den står på niv. 2 kurset i sprint/hæk – med fokus på sprint og træningsplanlægning. ATK projektet i Dansk Atletik Forbund er en forlængelse af det generelle projekt startet af Team Danmark, og som har resulteret i bogen “Aldersrelateret Træning”.

Desværre blev der ikke tid og råd til at komme til min 1. prioritet af kurser dette efterår, da dette blev afholdt på den caribiske ø, Aruba, men heldigvis har jeg på nettet fundet materialet fra hovedtaleren i sprint/hæk – se materialet fra sprint her og fra hækkeløb her. Det var “head coach” fra Louisiana State University, Dennis Shaver, der talte på seminaret, og det er netop dette universitet, der er dominerende i især kort sprint i USA for tiden.

Kastemangekamp

Det er også blevet til en kastemangekamp siden sidst. Eller det vil sige at det blev til starten på en, for vejret var helt og aldeles umuligt, så kulde, regn og blæst fik mig til at trække mig tilbage efter 3 øvelser – dog også uden den store succes. Se resultaterne fra kastemangekampen her.

Mine resultater blev: Hammer 33,24 m; Kugle 10,01 m og Diskos 29,44 m – indrømmet; ikke imponerende! 

Jamaica-nyt

Som lovet vil der løbende komme nyt om turen til Jamaica. Der er stadig et par småting omkring overnatning mv. der lige mangler at falde 100 % på plads, men ellers er der efterhånden styr på sagerne. Hvis man vil se lidt om hvad der venter os, og omkring hvilken status sprinterne på Jamaica har, så faldt jeg over en lang men spændende artikel i “Sports Illustrated” – hele 7 sider! Se artiklen ved at klikke her.

Leave a Reply

