Tosset med OL…., og sport!

Posted: 24 April, 2008 in Nyheder

Som overskriften siger, så er jeg helt pjattet med OL – og med rigtig meget sport i det hele taget. Jeg synes derfor også at det er en spøjs kampagne der kører for at boykotte OL. Mange af skeptikerne er ikke fra sportens verden, men vil lade deres politiske holdninger gå ud over sportsfolkene! Men hvorfor ikke istedet boykotte al handel med Kina, hvis man er så fokuseret på hvor skidt et styre de har? Nåh nej, så kan vi ikke få billigt tøj og computere!

Jeg håber på et OL hvor de sportslige ting er i højsæde. Og allermest på et OL, hvor Sara kan repræsentere gruppen på 400 m hæk! I næste uge tager vi en uge til Barcelona for at få kørt de tekniske elementer på plads frem mod forårets stævner. Da hun ikke har løbet 400 m hæk siden juli sidste år, bliver der noget at arbejde med, men modsat er vi fortrøstningsfulde, da det fysiske niveau virker i top.

Når man siger OL, så siger man også mediefokus. Og det er netop den fokus som politiske organisationer vil forsøge at udnytte i Kina-debatten. Det er også forståeligt nok at interesseorganisationer (primært NGO’er) forsøger at udnytte muligheden til at få sat fokus på deres holdninger. Det er bare ærgeligt at de fleste af nuancerne forsvinder fra debatten, der bliver sort/hvid, på grund af en skæv medidækning og dårlig oplysning.

Jeg har igennem mit statskundskabsstudie arbejdet med de politiske forhold i Kina, og har bl.a. arbejdet med demokratiseringsprocessens mange sider i forhold til en kinesisk kontekst. På den ene side kan jeg sagtens se, at det der foregår i Tibet er forkert og uværdigt, men set i en større kinesisk sammenhæng, hvor en større transition er igang og skal ske bedst mulig i forhold til over 1 mia. borgere, så er der flere aspekter i sagen end den menige verdensborger har kendskab til gennem medierne. Så derfor – klap hesten, og lad jeres politikkere presse Kina gennem mellem- og over-statslige samarbejdsrelationer.

At der er et enormt fokus på netop Kina og Beijing i særdeleshed i denne periode, er uden tvivl. Dette fokus udnyttes også i alverdens sammenhænge – både i seriøse, kommercielle og politiske sammenhænge, men også i mere useriøse og komiske sammenhænge. Nedenfor følger et par indlæg fra den mere kuriøse del af den OL hype der er i hele verden.

Nogle undrer sig måske over at kineserne er så gode til mange sportsgrene! Måske er det bare fordi de laver sport hele tiden og over det hele. Det er hvertfald budskabet i denne Nike reklame (Nike – Anywhere!):

Ligeledes kan man undre sig over hvordan man har fundet på OL-logoet (se øverst på indlægget), men nedenstående tegneserie viser hvordan OL-skeptikerne mener at vinderen af OL-logo konkurrencen fandt ideen til logoet:

 

JA, sådan har man måske fundet på logoet!

Pludselig ser man også sportsrelaterede tilgangsvikler i reklamer for næsten hvad som helst – men tror nu nok det vil vække opsigt, hvis jeg fik Sara til at løbe i nedenstående påklædning:

Men en ting er sikkert – luften er umiddelbart ikke den bedste i Beijing. Da jeg var derovre til Junior VM i 2006 oplevede vi hvordan at solen sjældent komer helt igennem smoggen og hvordan det hvide vasketøj ofte var lidt grå i kanterne. Også dette emne har vækket interesse hos skeptiske tegnere:

Helt så slemt som illustreret ovenfor er det nu ikke efter min mening;-)

OL handler mest om jagten på podiet, men nogle ville måske ligesom britterne håbe på at podiet var lidt større, så de igen kan få masser af podiepladser i atletikken: 

Men for at komme med til OL kræver det hård træning – Sara kan snakke med om dette! Men hvis man skal se hele OL hjemme fra sofaen, så kræver det også træning – måske endda med en McDonald OL burger;-)

Umiddelbart ligner ovenstående hvertfald min OL træning! Mit årsbedste på 4,00 m i stangspring giver næppe noget wild-card til OL, så jeg må istedet nok nøjes med at blive olympisk mester i et computerspil eller lignende!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s